Vårt sovrum

Nu har jag äntligen något att visa upp för er! Det har varit mycket sen vi flyttade in men äntligen är sovrummet klart att bo i. Det är så lätt att sitta och säga (innan man flyttar) att ”åh det är så mycket att fixa men vi tar en sak i taget”. En helt annan sak när man bor där och allt tar evigheter och man bara ser allt man vill göra överallt. Det har varit frustrerande. Men nu har det sjunkit in lite och det känns lättare att faktiskt…ja, bara ta en sak i taget.

Alla bilder på framstegen är mobilbilder. Jag tänkte att jag skulle dokumentera men att ta fram mobilen och klicka en bild var ungefär det som jag orkade. ;)

sov1

Såhär såg sovrummet ut dagen vi flyttade in. När vi var på visning tyckte jag verkligen det var sunkigt därinne. Inte nog med att det var en skabbiga tapeter och en heltäckningsmatta (=min mardröm)…den var full med mystiska fläckar också!!! ARGH.

sov2

Den revs bort direkt. Lyckligt nog var den inte hellimmad så det gick fort att göra sig av med den. Adios, ses aldrig igen.

sov3

Sen började ett evighetsjobb. Rummet visade sig ha tre lager med tapeter och eftersom de var gamla och illaluktande så ville vi verkligen ta bort allt innan vi målade. Istället för att måla ovanpå och alltid veta att de fanns kvar därunder. Men att skrapa bort tapeter tar mycket längre tid än man tror och som vi slet med det! Det var min sista vecka som gravid (vi blev klara samma dag som jag födde) och vi tog alla lediga stunder och stod sent på kvällarna med vår ångmaskin och bara skrapade. Så skön känsla när allt äntligen var bortrensat.

sov4

Sen tog vi paus i en dag och födde barn. ;) Var väldigt slutkörda så vi bestämde i samma veva att ta dit en målare att bredspackla hela rummet. Det var verkligen värt det! Han kom och gjorde allt på två timmar. Det hade nog tagit oss det femdubbla om jag skulle gissa.

sov5

Sen var det dags att måla! Vi valde en grön nyans som både tyckte om. Gustav målade även taket så det blev vitt istället för gult men det fick jag ingen bild på.

sov6

Nu ser det ut såhär! Är stolt över Gustav som aldrig lagt golv förut men visade sig göra det mästerligt. Och med golvlister och taklister på plats så är det färdigt att flytta in i. Det är fortfarande kvar saker att göra (som att fixa det gamla fönstret) men huvudsaken är att vi kan sova där nu. :)

sov15

Sängar på plats. Jag och Elis sov där inatt och det var helt underbart att ha ett rum som var fräscht och bara vårt. Har ju haft känslan av att huset varit någon annans hela tiden, men jag älskar att vi kan (även om det går långsamt) börja göra det till vårt nu. Fortfarande rätt kalt men vi ska få upp lite gardiner i helgen och sedan tar vi det därifrån.

sov12

Rummet är ju inte direkt stort och som ni ser blir det inte mycket plats mellan säng och spjälsäng. Men det funkar. Jag tycker fortfarande att det är megamysigt därinne och vi får ha det lite trångt tills Elis kan sova i eget rum (med Sam).

sov11

Vi hade inte monterat spjälsängen tidigare så detta blev premiärnatten för lille E. Han sov där ungefär halva natten och sen resten hos mig.

sov14

Men det som känns roligast att berätta är om den här lilla skrutten. Han sov i sin barnsäng för första gången inatt och det gick jättebra! Gustav sov bredvid på en uppfällbar säng men Sam stannade ändå i sin hela tiden. Som vi fasat och dragit oss för att försöka vänja honom vid egen säng (han har sovit i dubbelsängen med oss) men det gick bättre än vi någonsin förväntat oss. Nu känns drömmen om att han ska sova i eget rum inte lika långt borta.

Och det är nästa projekt vi ska tackla, sovrummet som ligger intill vårt som ska bli pojksovrum. Bara att börja om med hela processen nu! ;)

//My first progress post about our new home. We are finished with our bedroom! //

3 comments

  1. WWOOOWW. Vilket underbart roligt inlägg att läsa! Jag är så impad av er som verkligen tog tag i huset från första stund ni flyttat in (oavsett höggraviditet och aktiv 18månaders). Way to go! Ser verkligen fram emot mer såna här inlägg. Vad fint rummet när det var möblerat och vilka snälla gossar du har som sover så bra. *AVIS*

  2. vad snabba och duktiga ni är!! riktiga kämpar :) och riktigt fräsch blev det!!! och rummet ser ut att ha stor potential för amningsklubben hehe ;)

Kommentera

