Han är här!

lillebror1

Natten till tisdag, den 14 januari 2014, föddes vår andra son. 3640 gram, 50 cm lång och SÅ bedårande söt. Vi hade undrat lite om han skulle komma tidigt (eftersom Sam föddes fyra veckor innan utsatt tid) och det gjorde han, men han hade inte fullt lika bråttom. Knappt två veckor blev det för honom istället.

Förlossningen gick bra*. Med Sam gick det undan väldigt fort…så jag var förberedd på att det kunde göra det igen. När jag började få värkar åkte vi in direkt, trots att de sa att jag förmodligen bara skulle bli hemskickad igen. Men man vet bäst själv och det var tur att vi åkte när vi gjorde för jag hann inte ens vara på förlossningen i två timmar innan han var ute. Snabbt och väldigt väldigt intensivt.

*även om ”bra” känns som ett konstigt ord att använda för en situation där man har helt omänskliga smärtor och döden känns som ett lindrigt alternativ. måste bara inflika det. ;)

lillebror2

Den stora skillnaden var efteråt. Det var mycket som hände förra gången som gjorde att jag verkligen inte mådde bra, men den här gången blev jag nästan knockad av lyckoruset. Visst hade jag glömt hur ont det gjorde men när det är över så är det över! Ett par dagar tidigare hade jag fått ett sms av Matilda där hon skrev att jag skulle fokusera på Sam och tänka på vad man får för allt sitt lidande. Och det hjälpte faktiskt. Jag såg hans ansikte framför mig som är det mest klara exemplet i världen på hur mycket det är värt det. Blev sedan alldeles gråtfärdig (av lycka förstås) vid tanken på att jag hade fått en till.

Jag befinner mig fortfarande i en lycklig babybubbla där jag bara sitter och insuper denna nya varelse. Granskar varenda litet ansiktsdrag och njuter av den godaste babydoften. Både jag och Gustav är så otroligt glada och tacksamma. På vägen ut från sjukhuset hade vi en varsin i famnen och det slog mig helt plötsligt att vi hade två nu. Våra killar! Som jag längtar efter att få se de små brorsorna växa upp tillsammans, det är det som jag gått och drömt om när det varit tufft som gravid.

lillebror3lillebror4

Sam fick följa med och hämta hem nya familjemedlemmen. Han rynkar lite på pannan när han skriker, säger ”BAPP BAPP” (= vill gärna stoppa in nappen med klumpiga fingrar) och älskar att ”klappa fint”. Men för det mesta ignorerar han honom och leker på som vanligt. Snart kommer det att kännas som att han alltid funnits där.

Nu ska vi alla tre vänja oss vid vår nya vardag som fyra. Superhäftigt och så välkommet!!

//The night between monday and tuesday our second son was born! I had a much better experience giving birth this time and was suprised over how good I felt afterwards. Both me and Gustav are so happy and feel so blessed to have our two little boys here with us. Sam is a gentle big brother and now we’re just enjoying life as four instead of three!! //

14 comments

  1. SuperGrattis! Så roligt att få lära känna en till liten Lovisa jr.
    Bilderna är jättefina – så fin bebis – känns som om han är äldre

  2. Pingback: Serieprinsen #2
  3. Grattis!! Endast en dag före min kusin fick sitt första barn nu. Så himla söt han är! Väntar spänt på ett namn. :)

  4. Jag har sagt det förr och jag säger det igen – sååååå himlans mycket grattis! Är så glada för er skull! Ett nytt liv är verkligen det absolut vackraste man kan uppleva…hur många gånger det än sker. :)

  5. Grattis, jättekul för er tre. Sam blir en superstorebror. Underbara bilder som vanligt. Tårarna kom. Sam är så söt när han tittar och klappar lillebror.Njut nu och ha det så bra. En stooooor kram.

  6. Underbara pojkar du har! Sam är så fin och tar hand om lillbrorsan. Det är han som kommer bli lillkillens största idol. Förlossningar är det värsta och det bästa man någonsin får uppleva. En sån tydlig kontrast mellan smärtan och den obeskrivliga lättnaden och lyckan. Ska bi så roligt att lära känna denna lilla pojk. Ps, ser mer och mer likheter med dig och denna killen

  7. Måste bara kommentera på supermantröjan. Haha… den förföljer dig i alla stora händelser i livet.
    Innan Gustav skulle fria, babyaftonen, förlossningen…. gotta love it

Kommentera

