Pepparkaksbak

pepp19pepp17

Igår gick jag och Sam över till mamma för att vi hörde att hon skulle baka pepparkakor med kusinerna. Det ville vi inte missa! Speciellt inte eftersom Sam var med förra året (HÄR kan ni se bilder från det) och jag är en sucker för traditioner.

pepp9

Sam fick en liten degplutt och en barnkavel (som han inte använde). Vad skulle han med den till, han hade ju sin safaritruck att köra över degen istället…

pepp1pepp12

Tyra och Marta jobbade på flitigt. De hade varsin tallrik med färdiga pepparkakor och höll noggrant koll på vilken plåt som var vilken.

p1

Förra året var Sam så här fint klädd! Det är den minsta storleken av förkläden som mamma sydde till oss när vi var barn.

pepp10

I år försökte hon sätta på honom hättan men precis som jag misstänkt på förhand så fick den sitta kvar i ungefär 3 sekunder.

pepp4

Här inser Sam att degen faktiskt går att äta. Det tog ett tag för honom att komma på det.

pepp5

Hmm…

pepp6

…det där var ju gott! Han tittade upp på mamma som att han var superbusig men ingen stoppade honom.

pepp7pepp8

Höjdpunkten på bakandet blev definitivt att se denna överlyckliga lilla pojke. Jag tror att han gillade det! ;)

pepp18

Priset för mest ambitiösa plåt gick till Tyra. Som hon satt och jobbade med att fylla den. Jag gjorde en plåt som var tre gånger glesare, sen orkade jag inte mer.

pepp14

Och det blev ganska snabbt färdigbakat för Sam. Små nyp av deg blev till fyllda knytnävar. Jag hade inte full koll så jag vet inte riktigt hur han fick tag på de där degklumparna men jag misstänker att hans äldre kusiner var lite väl hjälpsamma med att räcka honom nya bitar…;)

pepp11

Lilla bagaren, han verkade tycka det var mysigt att bara sitta med. Och de där kinderna får utstå många pussar varje dag.

pepp15pepp16

När det var slut på bakandet fick han hänga med mormor. Alltid roligt!

pepp20

Och här visar Tyra upp några av sina mästerverk. Både goda och fina! Jag är glad att vi gick dit och att vi fick in lite julkänsla. Det har varit rekordlite med det under denna flyttstress. Men nu har Sam både fått vara med och baka – samt smaka – hemmagjorda pepparkakor, han verkar helt nöjd med det. :)

//Yesterday we walked over to mom since she told me she was gonna bake gingerbread cookies with Tyra and Marta. Sam got to ”bake” this time last year so I thought it would be a fun tradition. He didn’t do much baking, but he really liked to sit at the table with his older cousins and he had a even better time when he figured out that the dough was edible! //

3 comments

  1. Det är så roligt med täta uppdateringar. Mer mer MER! Jag minns att jag älskade bilderna på Sam från förra årets pepparkaksbak. Och dessa var hur mysiga som helst. En speciell favorit är den bakifrån på Marta där man ser rosetten på förklädet och sen Tyra som kavlar påi bakgrunden. Julkänsla deluxe

    1. Här är alla i åldersordning: Johanna är 31 (det är hennes barn som är med i inlägget), Josefin är 30, Emanuel är 28, jag är 26, Matilda är 24, Emelia är 22, Olof är 19 och allra yngst är Sigrid som är 15.

      Vi är ett par stycken att hålla reda på. :)

Kommentera

