I heart London

Nu är vi hemma från London och jag är så nöjd med vår resa! Det var så bra att åka i september (vi kanske hade sagt annorlunda om det ösregnade varje dag men nu gjorde det inte det), fint väder och lite mindre folk än under högsäsong. Vi hann precis med det vi ville på tre dagar, mest shopping för det var vi alla sugna på. Vi såg även musikalen Lejonkungen och wow…den var helt fantastisk. Hade så kul och längtar efter att åka igen. Gustav har aldrig varit där och blev också så sugen på att åka så nu pratar vi om att åka med hela familjen samma tid nästa år. Vi får se! Den här gången var det härligt att vara utan barn (och jag är jätteglad för resan) men samtidigt saknade jag Sam så att jag trodde att hjärtat skulle brista ibland. Det känns lite som att man lämnar en del av sig hemma så nästa gång får den delen följa med.

Här kommer några bilder från våra dagar iväg (varning! det är ganska många):

lon3

Resegänget! Min syster Josefin, min kusin Louise, jag och mamma. Och så min syster Sigrid som tog bilden.

lon2

Vi bodde precis vid Tower Bridge så man fick gå över den varje dag. Då kände man sig sådär liten. ;) Skulle förresten verkligen rekommendera att bo i det området, det var centralt så att man alltid bara var några tunnelbanestationer från dit man ville komma men ändå lite utanför smeten. Som en lugn oas. Vi kände oss alla väldigt trygga att gå där, även sent på natten.

lon4

Vi var flitiga användare av tunnelbanan. Vi hade några fartfyllda dagar när vi hoppade på och av olika tåg och var på fötterna från tidig morgon till sen kväll. Det kändes i gravidkroppen på kvällen…;)

lon5lon7

Londons snygga röda bussar! Vi hoppade på och åkte några ibland, bara för upplevelsens skull.

lon6

Det blev en hel del shoppingfynd under dagarna. Jag köpte mest till Sam och bebisen i magen. Men även lite till mig själv och till Gustav som fyllde år dagen efter vi kom hem. Här är jag väldigt nöjd utanför Primark. Vi var där när de öppnade kl 8 så det var helt stilla och så skönt att strosa runt. Om ni ska dit, gör samma och slipp stressen senare på dagen.

lon8

Mamma ville så gärna gå in på Selfridge som hon sett tv-serie om. Vi andra gick snällt med men när vi kom till Cath Kidston på nedervåningen så var vi plötsligt i himmelriket. Så mycket fint! Jag ville köpa med mig hela butiken hem men nöjde mig med världens sötaste lilla ryggsäck till Sam. Och vetenskapen om att mamma köpte julklapp till Sam och bebisen där. I den butiken var vi minst i 2h och stormtrivdes.

lon9

Ibland måste man ta fram kartan och visa att man är äkta turister.

lon10lon11

Smoothiepaus! Jag åt även en liten macka med tonfiskröra. Det är den konstigaste saken, jag har aldrig gillat tonfisk i hela mitt liv. Tills jag blev gravid i våras och helt plötsligt ville ha det en dag. I London åt jag det jämt.

lon12

Jag hade sett fram emot att gå på Hamleys, en jättestor leksaksaffär. Och det var lite Willy Wonka-känsla över det hela men jag var besviken på utbudet. Tänkte mig mer klassiskt fint, detta var ju plastiga leksaker som man hittar på Toys R US . Men bokavdelningen var söt och jag gick därifrån med tre nya barnböcker.

lon13lon14

Häftiga London, gillade att bara gå runt. Och jag älskar äldre detaljer som finns kvar, som de snygga brevlådorna.

lon15lon16lon17

Vi kände oss som proffsiga tunnelbaneåkare efter någon dag eller så. Gick så snabbt och var enkelt att förstå! Dock inte ett dugg barnvänligt. Under tre dagar då vi åkte en massa så såg vi bara EN barnvagn. Och den mamman var jag inte avundsjuk på.

lon18lon19

Frozen yogurt-paus! Jag och Gustav åt det i USA. Man väljer själv yogurt sen lägger man på toppings och väger. Var lika gott nu.

lon20lon21

På lunch sista dagen gick vi till Whole Foods som nu är ett måste på min London-lista. Älskade det!! Närproducerat och ekologiskt var stora grejen och på övervåningen fanns det en food court med så mycket gott och fräscht som gjordes på beställning. Jag tog en macka med pulled pork och coleslaw till, Louise tog en tortilla. Resten tog Sushi och satt en bit bort så de fick inte vara med på bilden. MUMS var det. Och ja, jag var så hungrig att jag var tvungen att äta lite innan jag fotat klart hehe. Gravid ni vet.

lon22lon23lon24

Nedervåningen var en matmarknad/butik utöver det vanliga. Färsk frukt, smoothies, nybakade godsaker, sallad m.m. You name it, they had it. Allt såg så gott ut och jag dregglar när jag tittar på de där kakorna. Jag köpte en med jordnötsmör och en med choklad och de var så sega och mjuka att jag inte kunde tro att det var sant. VILL HA MER NUUUU.

lon25lon26lon27

Vi köpte med oss matsäck, sen satte vi oss i Kensington Park som låg alldeles i närheten och fikade. Det blev verkligen en av höjdpunkterna. Solen sken, det var så gott och fräscht och vi satt och tog det lugnt och hade det trevligt. Skulle gärna göra om en massa gånger och äta mitt fika om och om igen också.

lon28

Kände mig väldigt nöjd!

lon29lon30

När vi gick runt i parken såg vi en massa ekorrar. Den sista tyckte vi gjorde en cool fotopose.

lon31

…så vi försökte återskapa den. ;)

lon32

Vid slutet av parken kom vi till Royal Albert Hall. Här är en guldig Albert som folk stod och beundrade. Vi stannade snabbt innan vi gick vidare mot Harrods som låg i närheten.

lon33lon34

Harrods var en rolig upplevelse. Och de hade öppnat sin christmasshop som fick mig att längta efter julen en massa!

lon35

Sen var det kväll och nästa dag åkte vi hem. Tack för den här gången, London. Vi ses snart igen. :)

//Pictures from our trip to London. We had such a great time, it was perfect weather and three days was just enough. We did a lot of shopping, most of the stuff I bought was for Sam and the baby. We saw the musical Lion King and it was amazing. One of the highlights was going to Whole Foods, getting food for a picnic and eating them in Kensington Park nearby. All in all it was so awesome to get away, but I missed Sam so much so it’s also nice to be home with him and Gustav again. //

3 comments

  1. Vilken underbar bildkavalkad från en underbar minisemester i denna spännande stad. Tack kära döttrar/systerdotter för härliga dagar- ett fint minne att njuta av i höstrugget!

  2. Vilka härliga bilder. Jag och Andreas ska åka nästa år för han har aldrig varit där. Vad hette hotellet ni bodde på?

    1. Så mysigt! London är en jätterolig stad tycker jag. :) Vi hyrde en lägenhet som jag hittade på homeaway.se. Den var för fem personer och låg på Queen Elizabeth Street.

Kommentera

