Sill, jordgubbar och regn = svensk midsommar

Här kommer några bilder från vår midsommarafton som firades hemma hos Gustavs föräldrar.

//Yesterday was midsummers eve which we celebrate every year in Sweden. Here are some pictures from our day at Gustav parents house. //

mid1

Härlig lunch med färskpotatis, gräddfil, gräslök, köttbullar OCH OCH notera…sill! Första gången jag smakar det, har alltid antagit att det varit äckligt sen jag varit liten. Men som jag upptäckt på senare år så är det mycket som jag inte gillade som liten som jag gillar nu, så jag testade. Det var helt okej.

//Typical swedish midsummers lunch with fresh potato, sour cream, chive, meatballs AND…herring! Something very swedish that I’ve actually never tried before, I just assumed it would be gross. But in the spirit of growing up I gave it a try. It was okay. //

mid2mid3

Lunchen intogs utomhus och Sams humör summerar hur vi kände för det.

//We had lunch outdoors and Sam’s mood is a good tell for how we felt about that. //

mid4mid5

Mina underbara sommargrabbar. //My wonderful summerboys.

mid6

Jag njöt bara av det härliga vädret och allt det gröna fina.

//I really enjoyed the awesome weather and all the lovely green. //

mid7

Jordgubbstårta!! Gjordes av Gustavs mamma och hans storasyster och den var SÅ GOD. Mazarinbotten med lemoncurd som fyllning och så jordgubbar och grädde. Mums mums mums.

//A really yummy strawberrycake for dessert. //

mid8mid9

Sen ala typisk svensk midsommar kom ösregnet. //Then by swedish tradition it of course started pouring down outside.

mid11mid12

Så Sam lekte med sina stora killkusiner (som förresten blev imponerade av hans röjartalanger)…

//So Sam played with his older cousins  (that btw were impressed by his talents for destruction)… //

mid10

…medan vi åt middag. Männen gjorde ett bra jobb med att grilla i ösregnet och sen smakade det precis lika bra att ätas inomhus. Bra dag!

//…while we had dinner. The men did a great job with the grill in the pouring rain and then it was just as tasty when we had it indoors.  It was a good day! //

2 comments

  1. somrigt och härligt ser det ut. är väääääldigt imponerad att smakade sillen måste jag säga… har själv inte vågat

Kommentera

