Recept: Rosa Sockerkakor

Jag såg de här kakorna hos Vintage Revivals och blev jättenyfiken. Så jag gjorde dem till påsk! De var goda, jag gillade glasyren och kakorna var lite lagom mjuka. De kanske inte förändrade mitt liv….men fortfarande värda att testas på. Receptet var på engelska, så här kommer min svenska översättning. Gå till originalkällan för bilder och närmare beskrivning.

//Found these cookies at Vintage Revivals and made them for easter. They were really yummy (though maybe not ”life changing”). Head over there to read to recipe, this is my translation to swedish. //

4c2

Rosa Sockerkakor (ca 40 st)

250 g rumstempererat smör *kändes som mycket smör och de var lite flottiga så kan ev. minskas. 
1,75 dl olja
3 dl socker
1 dl florsocker *var egentligen 1,75 dl men jag minskade för att jag inte ville ha så sockriga kakor. 
2 msk vatten
2 ägg
1/2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1/2 tsk citronsaft
ca 13 dl mjöl

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör, olja, socker, vatten och ägg. Blanda ihop torra ingredienser och tillsätt långsamt till smörblandning. Blanda tills allt är väl fördelat. Degen ska vara lite smulig och inte alls kladdig. Jag tog bara 10 dl mjöl i blandningen och använde sedan ytterligare 3 dl för att ”späda” degen tills den hade bra konsistens.

3. Rulla ihop till små bollar och lägg på bakplåtspapper. De ska vara ungefär lika stora som golfbollar.

4. Häll lite socker i en djup tallrik. Använd glas som kakpress och tryck ut dem. OBS! Tryck inte för mycket så att de blir tunna. Då blir de torra! Mina var ungefär en 1 cm tjocka.

5. Baka i ca 11 minuter. Man får ha bra koll på dem här, de ska ut när botten precis blivit lite brun. Då blir de perfekt mjuka och sega.

6. Låt kakorna svalna och förvara sedan kallt. Glasyr görs och läggs på precis innan servering.

Glasyr:

100 g rumstempererat smör
200 g philadelphiaost
ca 4 dl florsocker
4 msk mjölk
röd karamellfärg

1. Blanda smör och philadelphia. Tillsätt florsocker under omrörning. Häll sedan i mjölk för att späda ut tills glasyren får bra konsistens. Lägg i några droppar karamellfärg (kan skippas om man inte bryr sig om de är rosa eller inte).

2. Bre på kakorna. Ät och njut.

2 comments

  1. Tack för receptet, har sparat det!! Sen gäller det bara att prova & baka, när nu det blir… hih-hii… ;P

Kommentera

