Sömnträning pågår

sömn3

Har känt mig som en riktig zombie den här veckan. Varför? Vi sömntränar Sam.

Sam inledde sitt liv med att vara en riktigt duktig sovare. Från första stund sov han i egen säng/plastlåda. Han var ju tidig och fick ligga på en värmemadrass så han hade inget val. När vi kom hem var det inga problem heller, han sov så gott i spjälsängen. Ett par månader senare slutade han självmant att amma på natten. Han började vakna senare och senare tills han hoppade över nattmålen helt. Sov mellan 22.00 och 8.00 (med en amning kl. 5) och jag tänkte att det värsta nog var över.

Och det var det. Tills för ungefär en månad sedan. Det började med vaccination som han fick feber av. Jag la honom i vår säng den natten och när han var ledsen ammade jag för att han skulle få vätska i sig. Några dagar senare blev han förkyld så han fick stanna kvar i vår säng och jag fortsatte amma. Sedan blev han förkyld igen och jag tänkte hela tiden att han skulle sluta amma bara han blev frisk igen. Nej, tyvärr funkade det inte så. Han hade fått upp ögonen och vant sig vid en ny deluxe treatment och det tänkte han inte släppa.

sömn-1b

Den senaste månaden har han sovit så dåligt. Han är ju mitt inne i en ny utvecklingsfas så det är nog största boven. Men han vaknar en massa gånger per natt och vägrar somna om han inte får amma. När jag väl insåg att det inte skulle gå över av sig självt så tog jag tjuren vid hornen och stålsatte mig för några tuffa nätter. Han fick helt enkelt ingen mat utan när han vaknade gav jag honom istället vatten ur en nappflaska. Det hjälpte faktiskt mycket, och det var jag glad för, men trots det var första natten riktigt jobbig. Andra var bättre och tredje helt okej. Nu ammar han inte längre på natten! Sover fortfarande i vår säng men han kan få ligga där tills vidare. Ligger ändå bara i mitten och stör varken mig eller Gustav när han sover. Tar det om ett tag, en sak i taget.

sömn6

Inatt gjorde han något som han aldrig gjort förut (eller i alla fall på väldigt länge). Somnade vid 19.00 och sedan sov han ända till 5.00. Utan att amma och utan att vakna och skrika! Tänk om han fortsätter så kanske jag kan bli en rolig mamma igen. :)

2 comments

  1. Vad duktiga ni är! Och härligt att somnträningen verkar funka. Vi försökte i flera veckor med Karl men det gick inte. Lycka till och hoppas han fortsätter i samma takt

Kommentera

